סרט תיעודי קצר - עד 60 דק'

7 ימים בסנט פטרסבורג

הסרט מתעד את ביקורה הראשון של ליזה בסנט פטרסבורג מזה12 שנה שלא חיבקה את בנה. ליזה עלתה לישראל בעקבות בנה הבכור, לאוניד. שנה לאחר מכן, הוא החליט לחזור לרוסיה. השניים עוברים מסע רגשי מטלטל, עד שיצליחו להגיע לחיבוק אחד אמיתי שיהיה גם חיבוק הפרידה שלהם. אלא אם כן, ליזה תצליח להגשים את חלומה ולהחזיר את בנה לישראל, למרות המחיר הכבד שהוא עתיד לשלם - שנה וחצי בכלא. זהו סרט פיוטי ורגיש על מערכת יחסים בין הורה לילד, יחסי תלות שמתהפכים להם עם השנים שחולפות.

 

אל תוך הרשת האפלה

מסע תיעודי החושף מצד אחד את הסכנות והזוועות ומצד שני את הרעיונות המהפכניים שנוצרים ברשת האנונימית של האינטרנט. "פחד זה דבר מטעה," אומר המספר בדרך למאורת האנרכיסטים בברלין. בתקופה בה הטכנולוגיה משנה לא רק את התנהלות חיינו, אלא גם את התודעה האנושית והסדר העולמי, יתכן שהרשת האפלה היא המבצר האחרון של החופש.

 

אסירת תודה

סיון תמרי שמואל נולדה לאם מכורה קשה מאוד לסמים ובגיל חמש הועברה בהסכמת הוריה הביולוגיים למשפחת אומנה. סיון גדלה בקיבוץ הדתי שדה-אליהו, בבית תחיה ודני תמרי לצד ארבעת ילדיהם הביולוגיים בעוד אמה כוכבה יושבת לפרקים בכלא נוה תרצה במשך 20 שנים. לפני שמונה שנים שוחררה כוכבה ממאסרה האחרון והחלה בתהליכי גמילה ושיקום ארוכים. ב 2011 הרגישה סיון שכוכבה נמצאת במשבר קשה ובהחלטה מיידית חילצה את אימה מהרחוב שממנו הוצאה היא בילדותה אל חייה שלה בתל-אביב, למגורים משותפים, לראשונה מאז נפרדו דרכיהן כשהייתה בת חמש.

 

אשה פשוטה. זלדה

היא פרסמה ספר שירים ראשון רק בגיל 53, בת דודה של הרבי מליובאווויטש, אישה דתיה צנועה שמיעטה לצאת מביתה אך סביבה נוצרה חצר של מעריצים ואוהבים. למרות שלא צמחה בחצרות ספרותיות, היא עיצבה שפה עצמית ייחודית ומופלאה של שירה שאין דומה לה – השירה של המשוררת זלדה, מהדמויות המסתוריות יותר של התרבות העברית. 30 שנה לאחר מותה, באמצעות ארכיון משנות ה-70, יומנים שלא פורסמו ושיחות עם החצר של זלדה, משורטט דיוקנה המרהיב של המשוררת שכינתה עצמה אישה פשוטה. הסרט זכה בפרס החוויה היהודית, פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2015.

 

בדרכו שלו

אליסף פרץ איבד את שני אחיו הקצינים. הוא בן של מרים פרץ שההתמודדות שלה עם השכול הפכה אותה לאחת הנשים המפורסמות במדינה. עד כה הוא היה דמות משנית בסיפור של משפחה ישראלית מפורסמת. המוניטין שצברה משפחתו כסמל להתמודדות מחייב אותו לפעול, להמשיך את דרכם של אחיו הגיבורים. מצד שני מנסה אליסף למצוא את מקומו, את דרכו ואת מסלול חייו. להצליח בזכות עצמו. להיות יותר אליסף ופחות פרץ. "אני לא מתיימר להציל את העולם. להציל אנשים. האמת היא שאני מנסה להציל את עצמי מעצמי. אני רק מנסה להתגבר."

 

בית האילמת

בחברון ישנו בניין, שננטש ע״י דייריו הפלסטינים, המכונה בפי החיילים שבמוצב למראשיתו - ׳בית האילמת׳. בבניין נותרו להתגורר סאהר האילמת, יחד עם בנה היחיד יוסוף. הסרט חושף את סיפורם יוצא הדופן של השניים, כפי שהוא מסופר מנקודת מבטו של יוסוף בן ה- 8, ילד כריזמטי שנע בין שני חלקי העיר השסועה.

 

האשה מהסינמטק

ספאא דבור, מוסלמית דתייה, נאבקת על חלומה להקים סינמטק בנצרת, הראשון והיחיד במגזר הערבי בישראל. דבור, מוסלמית בנצרת, ערביה בישראל, ישראלית בעיני מדינות ערב ואישה יחידה בעולם של גברים מבקשת לייצר אי של תרבות בחברתה. עטוית רעלה היא נוסעת לירדן להביא בעצמה סרטים שהמפיצים הערביים מסרבים לשלוח לישראל. רגעי שיא ושפל נצבעים בחייה של ספאא בצבעים עזים, ושזורים במציאות העולה על כל דמיון, כאילו נלקחו מהסרטים שאותם היא מתעקשת להקרין. דיוקן קולנועי של אישה אמיצה, שהדרך לחירותה שזורה במלחמה על סינמטק משלה.

 

המלחמה האחרונה של ילדי טהרן

בערוב ימיהם יוצאים אברהם, זיגי, שרייבר ורובינזון לקרב האחרון בחייהם: הקרב נגד מדינת ישראל, אותה הקימו במו ידיהם. ארבעתם מייצגים 217 ילדי טהרן, יתומי שואה שתובעים ממדינת ישראל כספים שהתקבלו עבור שיקומם מגרמניה. העימות עם המדינה, שמונתה להיות האפוטרופוס הרשמי שלהם, מציף בהם שוב את כאב היתמות. במהלך המאבק הממושך הם מתקרבים זה לזה ומוצאים בכך נחמה.

 

הצד האפל

בגיל 85 נוסע משה קנבל, ניצול שואה, עם ילדיו לעיירה בה נולד בפולין, לחשוף בפניהם סוד מעברו. הם מגיעים לעיירה שחיה עד היום סיפור נקמה שעובר מדור לדור.

 

חפיפה

במספרת נשים ערבית-נוצרית קטנה בואדי ניסנאס בחיפה, התקינה הבמאית איריס זכי סט צילום מעל כיור החפיפה, בו היא חופפת את שיערן של הלקוחות – ערביות ויהודיות, ומשוחחת איתן על פוליטיקה, היסטוריה ואהבה.

 

כתומים

שיר ויאיר היו החברים הכי טובים בכיתה, היום האחרון של שנת הלימודים בכיתה ו׳ לא היה משמח כמו בכל שנה. החופש הגדול של שנת 2005 יהיה שונה, ההתבגרות אורבת להם מעבר לפינה, מבלי שציפו לה, מבלי שהתכוננו. בחופש הזה יפנו אותם מבתיהם. פוליטיקה ואלימות יכנסו בשערי ליבם. בחופשת הקיץ הזו, הם ייפרדו זה מזה. יעזבו את גוש קטיף - ההתנחלות היהודית ברצועת עזה, המקום שבו נולדו וחונכו ועבורם הוא תמיד יהיה הבית. הסרט כתומים הוא מסע התבגרות מצולם של עשור בחייהם של שיר ויאיר בתוך תחומי הקו הירוק.

 

לא חשבתי שהוא יצחק

האם יגאל עמיר יודע שבעת חקירתו הראשונית בשב"כ, בערב הרצח, הוא כמעט ונרצח על ידי חוקר השב"כ שנשלח לשמור עליו ? לא יגאל עמיר, ולא איש מהחוקרים האחרים בשב"כ לא ידעו אז ולא יודעים היום שדביר, החוקר הצעיר שנשלח לשמור על יגאל עמיר במתקן החקירות, אחז באקדח טעון, וכמעט וירה ביגאל עמיר. דביר, המשיך ללוות את החקירה בימים הראשונים, והמשיך להכניס את האקדח למתקן – בניגוד להנחיות. זהו סיפור אמיתי – שמתפרסם כאן לראשונה – ודביר, סוכן השב"כ יספר על הניסיונות של "המחלקה היהודית" למנוע את רצח רבין.

 

לא רחוב ולא נעליים

רחוב נוה-שאנן בתל-אביב תוכנן עבור פליטים יהודים שברחו מיפו ב- 1921, לימים הפך ל‘רחוב הנעליים‘ והיום הוא "לא רחוב ולא נעליים". הסרט מציג פסיפס של דמויות במקום שיש בו חן, אבל לא תמיד חסד ורחמים. סיפור עירוני וגם אירוני, נוגע ללב, שההומור שבו לא מכסה על הכאב.

 

מוות בבאר שבע

ב-18 לאוקטובר 2015, בעיצומה של אינתיפאדת היחידים, נכנס מחבל חמוש באקדח וסכין לתחנה המרכזית בבאר-שבע. במשך 18 דקות יאבדו את חייהם חייל גולני עמרי לוי והַבְטום זרהום, אריתראי שהתבצע בו לינץ‘ כי נחשד בטעות כמחבל. כרשומון מותח, חושף הסרט – דקה אחר דקה – את מאורעות אותו יום טרגי.

 

נשמות לוינסקי

קיץ 2011 היה שונה עבור כולם.מחאה גלובלית, וגם בישראל בכלל ובתל אביב בפרט. כשיצאו המוחים לרחובות,הם פגשו בדרי הרחוב,“יתומי החברה”, ובהם הלומי קרב,נפגעי תקיפה מינית,נפגעי אלימות משפחתית, פגועי נפש,נפגעי סמים וקורבנות תעשיית המין. עבור דרי הרחוב, "מאהל לוינסקי" היה מקום שאִפשר להם לחיות כמשפחה מאוחדת. כשפורק המאהל,חלק מדייריו הגיע למרכזי גמילה,אולם רובם התפזרו לזוּלוֹת שונות ונותרו להתמודד לבדם עם גורלם. הסרט חושף את העוול הנגרם מסרבול ביורוקרטי, שבמקרים רבים אף מביא למותם של אותם דרי רחוב.

 

סרט ערבית

רבים נזכרים בגעגוע בטקס קבלת השבת בימים בהם הטלוויזיה החד ערוצית שידרה את הסרט הערבי של יום שישי. אף פעם לא שאלנו איך ולמה הגיעו הסרטים לערוץ הרשמי בזמן של מלחמה וגבולות סגורים. הסרט הערבי של יום שישי פתח חלון לישראלים דיירי "הוילה שבג‘ונגל", אבל רובינו החמצנו את ההזדמנות להביט דרכו ולראות את האנשים שתרבותם, תקוותיהם וכאבם נשקפו ממנו. "סרט ערבית" מחזיר אותנו לכוכבים, למוזיקה, לעלילות המפותלות ולרגע הקצר שבו חלקנו את אותם גיבורי תרבות עם שאר עמי המזרח התיכון.

 

קפה נגלר

הבמאית יוצאת למסע בעקבות הסיפור האמיתי מאחורי "קפה נגלר" המפורסם, בית קפה שהוקם ונוהל על ידי משפחתה בראשית המאה העשרים בברלין ונאלצת לגשר על הפער שבין הזיכרון המשפחתי לאמת ההיסטורית.

 

ראיה חותכת

במשך כשש שנים אנו עוקבים אחר עבודתה של היחידה לזיהוי פלילי המז"פ. אותם אנשים בסרבלים לבנים במשך תקופה ארוכה אנו עוקבים אחר עבודתה של היחידה לזיהוי פלילי המז"פ. אותם אנשים בסרבלים לבנים שמגיעים לזירות רצח ומסתובבים כרוחות רפאים. סיפורי הגיבורים שלנו והזירות שהם עוברים נשזרים לכדי מסמך מעמיק של התהליכים הנפשיים שלהם.

 

שבוע 23

רחל, בתו של בישוף שווייצרי, נכנסת להריון, ובבטנה תאומים זהים. בשבוע ה-23 להריון, מתברר כי אחד העוברים מת. על-פי הרופאים, במקרים הנדירים בהם העובר השורד אינו מת מיד אחרי אחיו, קיימת סבירות כמעט ודאית לפגיעה מוחית או לנכות. הרופאים ממליצים לבני הזוג, פה אחד, להפסיק את ההיריון. בני הזוג עומדים בפני דילמה הרת הגורל: האם להפסיק את ההריון ולהפיל את עובר השורד? כשהיא נאחזת באמונה ובאינטואיציה אימהית בלבד, נלחמת רחל מול כל הסובבים אותה, על זכותו של העובר החי, פגום או מושלם ככול שיהיה, לצאת לאוויר העולם.

 

שורשים

מי אני? מהם שורשיי? מה יעבור לדור הבא שיגיע דרכי? תמונות חלפו בראשי, ראיתי לנגד עיניי את סבתא, את אבא, את אימא, את הטבע העצום, והבנתי שאני חלק מפאזל, פאזל שאני רוצה להיות שלמה עמו על מנת להפוך לאימא. העמקתי שורשים, ודליתי מכל אחד מהם ומעצמי זיכרון ילדות שיש בו אירוע מחולל בחייהם שעיצב אותם כאנשים, ובעצם גם השפיע עליי ישירות. הטבע העצמתי, בו האדם תלוי עד מאוד, מחליט גם הוא לאן עוד יעמיקו שורשינו.

 

שיר ידידות - ר' דוד בוזגלו

ר‘ דוד בוזגלו היה גדול הפייטנים של המאה העשרים. נולד במרוקו ב-1903 והשפיע בעשייתו על קהילה של מאות אלפים. בין הגלות הפורה לישראל הקרועה, שירתו הייתה החוט המקשר בין מודרניות לבין מסורת שהחלה בתור הזהב של יהדות ספרד. אלא שבוזגלו לא היה רק משורר גדול, ההיסטוריה העניקה לו הזדמנות לפעול בנקודות זמן קריטיות ובזכותן הצליח להפוך למשפיע קריטי על זהותה של קהילת יוצאי המגרב במאה העשרים. "שיר ידידות" מביא את סיפורו האינטימי של בוזגלו מתוך עבר מפואר של תרבות השירה העברית ועד למהפכת הפיוט החדשה בישראל.

 

שלושה אחים ומערה

בלילה אחד, ברחו הילדים בובי, אנדריאה ועמנואל מביתם שבטוסקנה, והסתתרו מפני הנאצים במערה בלב יער. שבעים שנה אחרי, יוצאים שלושת האחים למסע חיפוש ביער ששינה את גורלם. בדרכם החיונית והשובבה, מלאת התאווה לחיים, אוכל והרפתקאות, הם מחפשים את המערה, אבל בעיקר מנסים למצוא קרקע משותפת של זיכרון, עמק שווה בו הגרסאות הסותרות של סיפוריהם יתחברו לכדי סיפור משותף. מסעם נע בין זיכרון ודימיון, על הקו המעורפל שבין היסטוריה לאגדה.