מסלול תיעודי ארוך - מעל 60 דק'

אהבה מתרגשת לבוא

המשוררת מירי בן שמחון נולדה באמצע הדרך ממרוקו לישראל ומתה על אם הדרך מירושלים לתל-אביב בתאונת דרכים בעלת סממנים של התאבדות. בחייה ובשירתה נעה באוטובוסים, במוניות ובטרמפים אך לא נמצא לה מקומה הטבעי. בהקלטה נדירה מ-1988, שהתגלתה במקרה, מקריאה מירי מכתב אהבה מרגש למשורר מאיר ויזלטיר. מכתב זה מהווה את לב הסרט וחושף ציר מרכזי בחייה וסדק הצצה לנפשה השסועה.

 

אחרייך

באישון ליל, הוריה של הבמאית עזבו את ביתם בתל שבע הבדואית ועברו, אולי "ברחו", לעומר הבורגנית, ישוב יהודי סמוך. אמה, רודיינה, חלתה בסרטן השד ובמשך 10 שנים של מחלה, משאלתה היחידה היתה להיקבר בעומר. הישוב מעולם לא התמודד עם הסוגיה הזו, היכן לקבור את תושביו שאינם יהודים. הסרט מתעד משפחה שלמה שנקרעת בין הגשמת משאלת האם לבין דילמות חברתיות והלכה. תוך כדי תהליך הפרידה מהאם, עמוד התווך בבית, הסרט חודר לתוך האינטימיות המשפחתית, הסודות והדילמות, ומעלה שאלות נוקבות על זהות נשית ולאומית ועל שייכות לבית.

 

ארץ זרה

גסאן עבאס היה בעבר כוכב טלוויזיה אהוב בסדרת הטלוויזיה "המסעדה הגדולה" שבה צפו כולם. שלומי אלדר היה כתב טלוויזיה מוערך ומשפיע שכיסה במשך שני עשורים את הסכסוך הישראלי . בימים שבהם החברה הישראלית משנה פניה והופכת קיצונית יותר שניהם מגלים שהקהל שלהם הצטמצם, עבאס מקבל הרבה פחות תפקידים, דיווחיו של אלדר נדחקים לשולי מהדורות החדשות. במציאות שהטון שלה מוכתב ע"י קיצונים שחקן תיאטרון ערבי ועיתונאי יהודי מחפשים דרך, מקום, ותחושת שייכות.

 

אתה מת רק פעמיים

שיחת טלפון מפתיעה מבשרת לאימו של במאי הסרט כי היא היורשת החוקית של בית בצפון היקר של לונדון. כל שיהיה עליה לעשות הוא להוכיח שהיא בתו של ארנסט בכינסקי. אלא שכמה ימים מאוחר יותר מתגלה באוסטריה מידע שמדהים את בני המשפחה: תעודת פטירה נוספת חושפת אדם עם אותו שם ומספר זהות, שנולד באותו יום ובאותו מקום בהם נולד ארנסט בכינסקי. מי גנב את זהותו של סבא ארנסט? מותחן דוקומנטרי מטלטל חושף אדם שחי עם משפחת בכירים באס.אס והתמנה במירמה לנשיא קהילה יהודית באוסטריה, ומוביל למפגש טעון בין צאצאי יהודים ונאצים.

 

האיש הנעלם - הסיפור של וילפריד ישראל

וילפריד ישראל, בעליה של חנות הכלבו הגדולה ביותר בברלין של שנות ה-30 ודמות צבעונית ומוכרת, היה אחד ממצילי היהודים הגדולים של תקופת השואה. הוא יזם את מבצע הקינדר-טרנספורט שבמסגרתו הועברו 10,000 ילדים יהודים מגרמניה לבריטניה, ללא הוריהם. איינשטיין כינה אותו "האדם האצילי ביותר שהכרתי מעודי", בובר ווייצמן היו חבריו הקרובים, ולמרות זאת סיפורו כמעט ונמחק מדפי ההיסטוריה. מדוע? מה היה להסתיר? הסיפור המסתורי הופך לאישי כשהבמאי יוצא לתחקיר חוצה יבשות ומגלה סיפור משפחתי שנשמר בסוד, שעוזר לו לפענח את התעלומה.

 

המוזיאון

קולאז‘ תיעודי, שלוקח אותנו לסיור מרתק ומשעשע מאחורי הקלעים של אחד ממוסדות התרבות החשובים בארץ – מוזיאון ישראל. על רקע יצירות המופת מעוררות ההשראה מציץ הסרט לפעילות הרוחשת מתחת לגלריות, במחסנים, במעבדות וסביב שולחן הדיונים. הוא מזמין להביט מבעד לקירות המוזיאון, לבקר את המבקרים, להתבונן במתבוננים ולהאזין למספרים: מנהל המוזיאון האמריקאי, השומר החזן, משגיח הכשרות, המדריך הפלסטיני והמבקרת העיוורת – כל אלה יוצרים פסיפס של צוות המוזיאון ושל החברה הישראלית כולה.

 

הפצוע הסורי

הסרט מביא את הסיפור של בית החולים בנהריה, אשר קולט אליו סיפורים טרגיים של פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. מאג‘ד בן 24, איבד את החלק התחתון של פניו מצליח לכבוש את לבו של המנתח שלו ד"ר אייל סלע, שהציל את חייו. שאחה ובנה ראשיד בן 10,נאבקים על חייו אחרי שאיבד את רגליו בהפצצות. המציאות עולה על כל דמיון, מפגישה ומחברת אויבים, מראה את פניה האכזריות של המלחמה המתחוללת בסוריה, ומושיטה קרן אור של אופטימיות במציאות מדממת.

 

הקיר

אישה המפרקת את נישואיה הקצרים, נמלטת אל עזרת הנשים שבכותל המערבי ומתעדת משם במשך שנה את המתרחש בחייה האישיים ואת המתרחש בעזרה. דיוקן כפול של מקום ושל אישה. מפגש בין סאונד לתמונה, בין האישי לציבורי, בין אלוהים להיעדרו.

 

הרצח

לפני 85 שנה נרצח על חוף הים בתל-אביב מיריות של שני מתנקשים מנהיג ומטאור פוליטי. הסרט חוזר אל אותן דקות ואל התעלומה שלא נפתרה עד היום: מי רצח את חיים ארלוזורוב.

 

חטיפה קו 300

עשר שנים בדיוק לפני שעלה על מסכי הקולנוע הלהיט "ספיד", בכיכובו של קיאנו ריבס, התרחש אירוע דומה במציאות המתעתעת של פיגועיי המיקוח שבצעו אירגוני טרור פלסטינים בישראלים. ארבעה מחבלים חמושים השתלטו על אוטובוס שנסע בקו 300 מתל אביב לאשדוד והובילו את נוסעיו – אזרחים תמימים - לעבר מחנות הפליטים בעזה ומשם אולי אל האבדון.

 

ידיד נפש

עשור אחרי שמיילך, בן של רב, עזב את החסידות, הוא מחליט לחשוף את הסיפור שהחברה החסידית ניסתה לקבור. לשם כך הוא פותח מחדש את היומן שהוא כתב בגיל 15 ליועץ תורני. היומן מתאר את כרוניקת ההתעללות שמיילך עבר בידם של רשת מתוחכמת של פדופילים חרדיים מבני ברק. ביחד עם שחקנים שבעצמם עזבו את החסידות מיילך מנסה לשחזר חלקים מהיומן. השחקנים חושפים את השיטה האפלה בה פועלים הפדופילים בחברה החרדית ואת ההשתקה שלה.

 

יהודים, פעם שלישית

לקראת שנת ה-70 לעצמאות ישראל, בודק העיתונאי רינו צרור האם העם יהודי יכול להחזיק בריבונות משלו. הוא משווה בין ימים אלו לבין תקופות דומות בתולדות העם: 75 שנה החזיקה מעמד העצמאות המדינית בבית ראשון ורק 66 שנה בבית שני. האם מדובר בליקוי גנטי? לא. האם יש דימיון בסיבות? כן. לפעמים מצמרר. באמצעות שילוב של אנימציה ואקטואליה מתאר הסרט את חורבנה של ישראל בעבר כדי לבחון את ההווה. "רק הפחד מאבדן החירות", אומר צרור, "הביא אותי אל המחקר הזה".

 

יומני אוסלו

1992, היחסים בין ישראל לפלסטינאים נמצאים בשפל המדרגה. בניסיון לשים קץ לשפיכות הדמים, קבוצת ישראלים ופלסטינאים נפגשת באוסלו באופן לא חוקי. מבלי שקיבלו גיבוי או הכרה רשמית, שיחות אלו משנות את המזרח התיכון לעד. "יומני אוסלו" מביא למסך בפעם הראשונה את אחורי הקלעים של 1100 ימי השיחות הסודיות באוסלו מבעד ליומנים האישיים של משתתפיו.

 

כתמים

"למה עשית ילדים אם לא היה לך כוח אליהם?" זו השאלה שפותחת את הסרט "כתמים", ששואלת יוצרת הסרט, קטי, את אביה, שנטש אותה בילדותה ומהדהדת במהלך שמונה שנים. הסרט שנפרס בין שני קיצים זה של 2008 וזה של 2016. אל המפגש של הקיץ האחרון מצטרפים אל קטי שני בניה הקטנים, למפגש ראשון עם סבם, סטס. צעד אחר צעד מתגלה דמותו של האב דרך קשריו עם הוריו, חיבתו לטיפה המרה, עבודתו כקברן והתנהלותו בעולם משתנה. דרך עיניו ועיני הסובבים אותו, מתגלה דור שלם של גברים המתקשים לתפקד בחברה שעוברת טלטלה בעקבות נפילת הקומוניזם.

 

לה פרומיז

בפריז הם היו ״היהודים״ ובישראל הם ״הצרפתים״: מרוואן שעשה ברית מילה בגיל 18, חולם להיות רועה צאן בירושלים; איזבל שהולכת אחרי בעלה לנתניה, משאירה מאחור את בנה; וולרי, כוכבת הטלוויזיה, חיה בתל אביב ומתגעגעת לפריז שכבר איננה. פיגועים בצרפת. פיגועים בישראל. יהודים נודדים, כולם מגיעים לישראל ומגלים אותה - שונה מהחלום, קשוחה משהכירו, יפה ונאבקת, מתפוררת. חמש שנות התבוננות מתמשכת בעלייה הצרפתית, 100,000 איש ושאלה אחת שנותרת פתוחה: למה?

 

לפני שהרגליים נוגעות בקרקע

בקיץ 2011 דפני ליף עוברת לגור באוהל בשדרות רוטשילד במחאה על מצב הדיור. האקט הסימבולי האישי הופך לתנועת מחאה אדירה שמטלטלת את עולמה מהיסוד. הסרט מציג תיעוד אינטימי של דפני במהלך המחאה, כפי שנקלטו במצלמתו של כתב ערוץ 10 יונתן פיחוטקה בשילוב שידורי חדשות, חומרי יוטיוב וסרטונים שצילמה בפלאפון שלה. בעזרת כל אלה דפני מרכיבה מחדש את הזיכרון שלה, עושה עם עצמה חשבון נפש על חלקה באירועים ומציגה את נקודת מבטה הקולנועית על החלום ושברו. זהו סיפור ההתבגרות של אישה צעירה ונאיבית שלא מוכנה לוותר על זכותה לחלום.

 

מדינת ישראל נגד אירית ואשר

שעה לאחר שהודיעו לאירית ואשר שבנם עמרי, קצין בחיל הים, נהרג, הם ביקשו לשאוב את זרעו, להפרות אותו באמצעות תרומת ביצית ואם פונדקאית, ולהוליד בן לעמרי שאותו יגדלו בביתם, כהורים וכסבים וליצר תקדים בארץ ובעולם. "חדר ריק" מגולל סיפור אישי יוצא דופן המעלה שאלות אתיות, מדעיות ופילוסופיות הנוגעות לכולנו כחברה אנושית. מסע רצוף תקווה והומור לצד עצב עמוק של משפחה שכולה המנסה לבחור בחיים.

 

מסע הבחירות של אילן משיחא

אילן מצטייר בתחילה כתימהוני המנסה לרוץ לראשות הממשלה ללא מצע ברור, אך עם התקדמות תאריך הבחירות מתגלה כמי שלמעשה מנסה להשיל מעצמו כל הגדרה, טוען שלא שייך לשום מגזר, לא לימין ולא לשמאל ורק מבקש להילחם באטימות הפוליטיקאים. קמפיין של איש אחד, אשר חורש את הארץ בניסיון להסביר את מצעו, בדרך פוגש שותפים (שפורשים בהמשך), חסרי בית, תומכים ומתנגדים וכך מתגלה דמותו של מי שירד מנכסיו ולמעשה מתמודד עם הוצאה לפועל ומצוקת דיור יומיומית ומשוכנע שבידו הפתרון למצוקות החברתיות של המדינה אם רק יהיה בכוחו להנהיגה.

 

משפחה בטרנס

הסרט מתעד מקרוב משפחה מנהריה (זוג וארבעה ילדים), מהרגע שבו אבי המשפחה (עמית) "יוצא מהארון" במפתיע ומחליט לממש את תשוקתו הכמוסה להפוך לאישה. לגלית, אישתו של עמית, לקח זמן לעכל את הדברים. היא הבינה כי בעקבות השינוי שעמית עומד לעבור היא צריכה לקבל החלטה- האם להישאר או להיפרד. לאחר מחשבות והיסוסים גלית מחליטה לתת לזה סיכוי. היא לא רוצה לאבד את האהבה הגדולה של חייה. למרות הקשיים האישיים והסטיגמות החברתיות, בני המשפחה מתעקשים להישאר ביחד, מאמינים שהאהבה תנצח את כל הקשיים. אבל דווקא כשנדמה שהמסע המגדרי של עמית הגיע ליעדו בשלום, מאיים המסע האישי של גלית, בת הזוג התומכת, על הזוגיות.

 

סלפיש

הסרט הדוקומנטרי ״סלפיש״ עוקב אחר חייה של האמנית והיוצרת שלי פדרמן. פדרמן אשר נולדה לחיים מוגנים ובטוחים, בדומה לסיפורו של הבודהא, בוחרת לברוח מחיי הנוחיות אליהם נולדה, מתוך צורך פנימי למצוא מהות, אמת וביטוי אמנותי. בדרכה היא נחשפת ליופי, סבל וגם לזמניות החיים. הסרט נוצר מלמעלה משלושים שנה של חומרים דוקומנטריים. הוא עוקב אחר ילדותה של שלי ותהליך האמנות והיצירה שלה. הסרט משקף את אופייה הכריזמטי והדינמי של פדרמן, ומשלב בין העשייה האמנותית לחייה של האמנית.

 

סרט בורקס

הבמאית יוצאת לפענח את ההצלחה המסחררת של העסק המשפחתי בו היו שותפים סבה וסבתה, רשת "בורקס סמי", ולהתחקות אחר הסיבות לנפילה הצורבת שהשאירה חותם כואב במשפחה. דרך המסע אל ההיסטוריה המשפחתית שהחל עם עליתם ארצה של משפחת האופים הבולגרית לישראל הצעירה דרך שנות השבעים והשמונים הצבעוניות, נחשפת מערכת היחסים המשפחתית במקביל לצמיחה ולנפילה של העסק, כשהכסף, הכבוד והאחדות המשפחתית נמצאים על כף המאזניים. זהו סרט על שייכות וזהות המביא את סיפורה הייחודי של יהדות בולגריה בישראל.

 

רשימות זעם

רשימות זעם הוא יומן בשני פרקים הנפרס על פני שבע שנים. מהמחאה החברתית של קיץ 2011 ועד להפגנות שבועיות נגד גדר ההפרדה בכפר נעלין. הסרט מתאר שינויים בחברה הישראלית לצד המחירים אישיים שאקטיביזם חברתי דורש בכלל ובפרט בכפר הפלסטיני.

 

שיר למעלות

הסרט מלווה את רינת, אלעד ועינב. אלעד נכנס בעבר לניתוח פשוט, לאחריו השתנו חייו. ביחד עם רינת, אשתו, הם חוברים לעינב בדרכם להליך פונדקאות. הסרט מלווה את מסעם המרגש והבחירות הדרמטיות שעשו בחייהם.